Sunday 13 September 2009

Betterment: Part II


So, hati dah selesai menyelidik. Obviously something needs to change. Tapi, apa nak buat dengan 'keliatan' aku?

When in doubt, FORCE IT.

Aku dah tak punya banyak masa. Waktu tu, puasa dah masuk seminggu. Kalau nak tunggu diri aku sedar sendiri dan ambik mood bulan Ramadhan, tak berubah la aku sampai bila-bila. Jadi aku decide untuk letakkan penghayatan di takuk kedua, dan aku dahulukan soal ritual.

Tiap-tiap malam aku paksa diri solat tarawih 23 rakaat. Tiap-tiap awal pagi aku paksa diri bangun sahur dan pergi sembahyang Subuh berjemaah di masjid. Sebelum ke ofis aku paksa diri tadarus dulu dengan mama. Mp3 aku tolak tepi (most of the time); Ceramah Ustaz Zahazan dan Nasaruddin Hassim jadi ganti.

Atas semua paksaan ni, seksanya hanya Dia yang tahu..

23 rakaat tiap-tiap malam, kalau kamu tak biasa, boleh buat kamu menangis! Baru rakaat kedua aku dah mula rimas; bila nak habis? bila nak habis? First two days, kaki dan lengan aku lenguh tahap cipan dek berkali-kali rukuk dan sujud. Tak cukup tarawih, bila hari minggu mama mesti suruh solat fardhu berjemaah di rumah, kalau tak ke masjid. Aku rasa lemas, seperti tak ada masa untuk diri sendiri. Tapi aku turutkan juga.

Mengaji Qur'an lagi satu perkara. Sebab dah jarang buat, bila tadarus aku sangkut-sangkut. Sifat, makhraj dan harkat entah kemana. Malu betul aku baca depan mama. Nampak sangat la anak sulung dia malas mengaji. Nasib baik dia penyabar. Tatih aku ayat demi ayat. Ulang lagi, ulang lagi, tah berapa kali. Bila tak tadarus aku berlatih baca ayat juz amma supaya aku lebih lancar. More time spent doing something I don't usually do.. haih!

Aku berkongsi semua ni bukan untuk tunjukkan betapa padatnya aktiviti ibadah aku bulan Ramadhan ni. Jauh sekali. Yang aku nak buktikan ialah, bila kita dah terbiasa dengan sesuatu, penghayatan akan datang dengan sendirinya.

Sekarang ni hati aku dah berubah sikit dari 'tak mahu' kepada 'boleh terima.' Tarawih dah kurang menyeksakan. Hati aku masih lagi bertanya bila nak habis? - tapi di rakaat 16, sebab tahap tu kaki aku dah mula lenguh. Tadarus masih merangkak, tapi boleh tahan sebab mama suka selitkan sedikit pengajian harfiah yang dipelajarinya setiap malam jumaat di surau Kampung Melayu.

Dua perkara yang aku dah 'suka' ialah sembahyang jemaah dan dengar ceramah dari CD dan radio IKIM. Sembahyang jemaah means aku solat on-time. Tak perlu risau sembahyang di hujung waktu, seperti kebiasaannya.. (-_-) Aku suka slot Ustaz Zahazan dan Ustaz Nasaruddin Hassim di IKIM fm. Kupasan kitab-kitab dan surah-surah mereka sangat menarik. And plus, suara dua-dua pun sangat comel.. ;p

Mungkin tahun ni aku tak dapat menghayati Ramadhan dengan sepenuhnya, sebab aku masih lagi dalam proses kembali ke arus normal dan cuba mencukupkan apa yang patut. Dari segi ini aku sangat bertuah ada mama. Pada aku dia sudah berada di jalan yang terang; aku cuma perlu mengikut. It definitely would have been impossible if I had to take this journey on my own..

Tahun depan. Tahun depan kalau ada rezeki aku untuk bertemu Ramadhan lagi, Insyaallah aku akan cuba buat sebaik mungkin.


5 comments:

lyana sidek said...

saaaaayang kak opie!
tahun depan saya doakan sungguh2 kak opie jadi tetamu Ramadhan lagi. keep up the good efforts until you meet the next Ramadhan=)

Anonymous said...

fauzan likes this entry

Opie said...

Nurul,

Akak saaaaaaaaaaaayang nurul jugak! :) Mungkin tahun depan Nurul boleh ingatkan akak untuk buat muhasabah diri seminggu lebih awal yer.. ^^

Fauzan,

Thank you.. You gave me the inspiration to write it! ^^

Nurhidayati Abd Aziz said...

:)

I'm looking forward for my Ramadhan at home next year.

ummu sarah said...

wah, entry yg sgt menarik n very honest.
tersentuh sy baca.

semoga Allah beri kekuatan untuk kita semua.