Tuesday 25 August 2009

Doing it wrong, learning it right..

Are you sure?” dia tanya lagi.

“Betul la tu,” aku angguk, separa yakin. Ada sesuatu dalam suaranya yang buat aku rasa was-was.

Sekali lagi mataku tertumpu kepada buku lab yang sedang asyik diteliti Dr. Kevin, supervisor makmal aku. Berkali-kali dia menyelak helaiannya, sekejap ke jadual resipi master mix PCR aku, sekejap ke gambar gel electrophoresis terkini. Gambar yang nampak sangat tak betulnya.

Dari segi fizikal, seperti PCR aku berjaya. Jalur DNA marker COI nampak terang-benderang atas gel tu. Bila aku tunjukkan ke warga makmal, semua menepuk tahniah bahu aku. Tapi, sebab aku liat nak puas hati, lama aku belek gambar dalam tangan. Perhati punya perhati, baru aku sedar, semua DNA marker aku hanyut ke takuk 100 bp, walhal saiz sebenar sepatutnya di tangga 600. Marker aku tak cukup lagi 500 base pairs…

Sah la ada yang tak kena.

Tiba-tiba Kevin tergelak. Aku makin tak suka dengan keadaan. Dia menuding ke gambar gel. “Ni bukan marker la. Ni semua very impressive-looking primer dimer saja!”

Mata aku tak beralih dari buku, tapi dalam hati aku merungut. Kevin, ko biar betul.. band secantik tu ko bilang sampah? Hampeh!

Namun di luar hati aku ‘oh’kan saja. Aku lebih interested untuk faham di mana kesilapan aku. Lain yang aku tuju, lain pulak yang aku dapat. Kalau berterusan macam ni, menangis la Dr. Christine. Tentu sekali projek ni takleh nak siap sebelum hujung tahun ni. Projek yang paling mahal pernah FRIM sponsor, tersangkut.

Projek yang kesimpulannya terletak betul-betul atas kepala otak aku.

So, what happened?” aku bertanya, mahu cepat membetulkan kesalahan. Dia tersengih dan kembali ke jadual master mix PCR. Aku teliti resipinya. Resipi yang aku kenali sejak zaman undergrad lagi. “So?

“Kamu tak nampak apa yang salah?”

“Tak.”

“Tak!?”

“Kevin!”

Dia tergelak lagi, lalu mengajak aku duduk di meja makmal. Di lembaran kosong buku lab aku dia mula menyonteng penjelasan. Makin lama muka aku makin panas menahan malu. Banyak betul yang aku buat salah. Apa saja yang aku faham selama ni, aku pun tak tau. Dari soal dilution ke sample volume, semua aku screw up. Dammit!

Aku cuba mengingat. Ada tak Br. Kamarul ajar semua ni semasa Final Year Project dulu? Setahu aku, tak. Yang penting waktu tu, aku faham apa nak buat dengan pelbagai kits yang diberikan. Apa yang ada, aku guna. Ikut manual. Tak payah susahkan otak.

Well, apparently that won't work anymore..

Kevin cukup sabar mengajar aku. Buku aku yang dulunya kemas kini berselerak dengan formula dan kira-kira. Tanpa aku sedari, kami dikerumuni warga makmal yang lain, semua mengikuti Kevin dengan penuh perhatian. Kak Yam selaku ketua RA makmal memeluk bahuku seraya berbisik; tak apa, kitaorang pun sedang belajar juga.

Dan dengan begitu saja, rasa seganku hilang. Kita semua pelajar, tak kisahlah setinggi mana kita pergi. There’s always room for mistakes; to learn and grow. Aku tak salahkan sesiapa atas kekurangan aku. Aku sedar, Br. Kamarul banyak memberi peluang untuk belajar, cuma aku yang kurang peka.

Kadangkala kita kena asuh diri sendiri. Kamu faham? Contohnya, aku tahu aku ni degil. Keras kepala. Selalu ingin betul. Sindrom anak sulung. Tapi, sampai satu tahap aku tak boleh ambil ringan keangkuhan aku. Sampai masa aku harus akur yang aku kekurangan, dan beri laluan kepada yang lebih mengetahui untuk memimpin.

It’s not easy to admit one’s deficiencies. But in the greater scheme of things, a little groveling goes a long way in giving us what we all deserve; a chance at understanding life.


7 comments:

lyana sidek said...

kak opie..saya pun degil..hehe. =)

Anonymous said...

kak sufi, point no satu, saya sebenarnya masih ragu yang CO1 tu adalah conserve region untuk kelawar atau gamat.

hehehehe

masa bro kam dulu saya ikut saja...tapi nak rebellious sikit sekarang boleh tak?

hehehehe

Nurhidayati Abd Aziz said...

It's always good to learn when there's someone who is willing to teach.

:)

I wonder if I ever go back to scientific research again.

Opie said...

@ Nurul

Anak sulung memang degil, because suka hati kita la kan! ^^


@ BITMD

Mak ai, budak ni lagi teruk drp akak rupanya... tak sangka! ^^

Nak rebellious? Klu takat pi dinner ala hadhari tu, akak pun bleh.. hari2! ;p


@ Ati

Don't go back..

You're better off as a policy maker or lobbyist. Besides, I honestly can't imagine you going back to sampling and labworks..

You've become too social.. XD

Nurhidayati Abd Aziz said...

Kak Sofie,

Both you and Lutfi are attacking me relentlessly both ways.

Tak aci...

Opie said...

@ Ati

It is our prerogative as older brothers and sisters to try to take control and dictate what's best in the lives of our younger charges.. ~.^

Besides, were we ever wrong? ;p

Ann said...

kak op, sy tak degil tp sy garang..hoho ^^