Tuesday 4 August 2009


Mari aku kenalkan: ni la dia projek Masters aku yang telah dicadangkan USM dan UNIMAS. Tambah kelawar spesis Hipposideros bicolor, DNA sampling di kontinen dan kepulauan tertentu atas map tuh, dan analisa phylogeografi tahap dewa.

Mantap? Tunggu aku explain sikit dulu..

The above map illustrates the Sunda and Sahul shelves, which existed during last ice age, about 17000 years ago. These shelves came about with the presence of two land bridges; the Sunda land bridge, which connected much of Southeast Asia to Mainland Asia, and the Sahul land bridge, which connected Australia to the neigboring New Zealand. Between the two shelves is an area called Wallacea, named after the famed biologist Alfred Russel Wallace, who noted that biota on the Wallacean islands did not resemble the biota from iether of the shelves flanking them.

Jadi, apa pentingnya rak Sunda, rak Sahul dan Wallacea?

Pertama, dengan timbulnya titian tanah Sunda dan Sahul, sedikit sebanyak kita dapat mendalami corak penghijrahan flora dan fauna di masa lampau, sekurang-kurangnya di benua Asia. Kedua, kita dapat melihat kesan terhadap flora dan fauna apabila titian-titian tanah ini tenggelam berikutan kenaikan paras air laut yang kekal ke hari ini; kesan seperti evolusi, adaptasi, kepupusan, ataupun kehadiran spesis unik di kontinen atau kepulauan tertentu saja (endemism). Ketiga, penyelidikan seperti ini dapat memberi impak pada usaha pemeliharaan sedia ada, dengan mengenalpasti kawasan biodiversiti tinggi yang harus dilindungi.

Sekian penerangan.

Tengok penjelasan macam aku faham... kan? Don't let that fool you!

Setiap kali aku tengok peta tu, otak aku serabut. Bukan sebab aku tak faham, tapi sebab terlampau banyak faktor yang harus aku ambil kira. Itu baru masalah logistik. Ni fauna of interest tak cerita lagi ni. Genetics tah ke mana. mtDNA? microsatellites? SNPs?? HAISH!


Nak tulis proposal pun aku tak tahu nak mula dari mana. Setiap kali aku buka Word minda aku jadi beku. Jadi aku pandang je la skrin putih tu, sampai mata aku berair dan kabur..

Dr. Azizah masih menunggu. Mr. T dah penat menanti. Dr. Christine dah tak sabar-sabar lagi.

Stop having so much faith in me! I'm only human!!








Postscript: Kawan-kawan, aku merayu.. jom la kita pi cuti! (=_=)

10 comments:

Nurhidayati Abd Aziz said...

Yes! I second that!

Jom pergi bercuti hujung tahun ni. I'm coming back tentatively 20th of November.

Malaysia dah memanggil-manggil...

:D

Shana said...

Kak Sofie, I bet it's the initial period that overwhelms you. Take it slow. :D

Where you guys planning to go?

izra said...

Kak Opie!!!
Jom kita bercuti!Rindu kat korang semua!!
p/s: Sorry for being dormant for so long.Labwork baru nak start tp.....I'll tell you later la ek.Take care!

Anonymous said...

benci

Opie said...

@ Ati

Ya, malaysia dah panggil tu cepat2 la pack up.. ^^ Anyway, any bright ideas on where to go?

It has to be nature tho.. I can't do without nature!


@ shana

pelik kan? I know the initial part is always hardest, but.. nak jugak mengada2 ;p


@ Mun

Haish, kemana kamu menghilang Mun?

Wey, da start kat UPM ek? bley la kita jumpa.. Ngehehe!


@ BITMD

Do you know how sad you make me feel? I really wish you were doing what I'm doing, bro..

I know how much you love it, and I know you'd be the best at it..

Opie said...

@ shana

Er, sorry tak menjawab soalan..

Cadangnya nak gi pulau redang/perhentian, tapi end of year tu tengkujuh, tak sesuai..

Hajar cadangkan bukit merah laketown. Akak da usha and it looks good...

Shana bila nak balik????

Shana said...

Saya tak blk in between kak. Hehe.. Plan nk blk lps hbs je. Nnt sy angkut mamat jepun sorang satu 'k. Hahahahhaa...

Nurhidayati Abd Aziz said...

Kak Sofie,

I noticed you're crazy about Jason Mraz's Bella Luna now. Have you heard his song A Beautiful Mess?

And Aerosmith... I'm revisiting old albums right now due to the influence of my housemate, now I understand why you always said every song is your favorite!

Again, Penang National Park!

Opie said...

@ shana,

Haish... tak balik pulak budak ni!Nampaknya I'll have to go there..^^


@ ati,

I'm not kidding, if you understand my obsession with music, then you pretty much understand me.. ^^

Try Paul Anka, Don Mclean, the Beach Boys, or Cliff Richards. Some of their songs could literally kill you.. ;p

Opie said...

Ati,

A Beautiful Mess makes the heart ache, while Bella Luna makes it 'tick'..

In my current phase, I prefer the latter, ya know? ^^