Tuesday 26 August 2008

Post Convo Jitters


Berlenggang pulang dari majlis konvo, Cik Ann memberi komen:

“Kak Sofie, I feel like this is the end…”

Aku tersengih. Tiba-tiba aku teringatkan Ati. I know where the conversation was heading, and I know what I was supposed to say. Tapi, dalam suasana hujan dan dengan segala yang dah dilalui dari pagi, aku letih. Semangat aku waktu tu tak cukup untuk cuba pujuk Ann yang semacam resah.

In a sense, aku faham. Bila dah konvo, sekaligus kita mengakhiri satu zaman dalam hidup. Kita nak tutup tirai, nak buka buku baru. We all have to move on and let go. The past few weeks leading up to graduation has seen a lot of attempts at getting together; our final chance to make peace and give our best wishes. And perhaps - kalau berani - cuba mengatakan apa yang selama ini hanya meniti di bibir.

Seumur hidup aku, inilah persahabatan yang paling utuh. Terbiasa dengan hidup solitary, aku mulanya sangat tak pandai menerima kawan. Aku menjauh; aku buat hal sendiri. Tapi, ternyata tarikan dari 9 orang adik ni tak dapat aku tepis. Mereka pelik; mereka unik; dan paling penting: mereka selamba menerima aku



Orang kata, tak kenal maka tak cinta. All I can say is that, dalam usaha kami mencintai satu sama lain, kami juga dah banyak mengumpat, mengeji, meluka dan menangis. Life isn’t always a bucket full of sunshine. But if we can come out of our troubles still holding on to each other, aku rasa itu sudah cukup menggambarkan kesungguhan semua untuk mengikat pertalian ni sampai bila-bila.

Aku tahu apa yang ditakutkan. Sebenarnya, kita semua takut rindu. Sebab, dengan rindu akan datang dua perasaan yang sangat dibenci: perasaan tersisih dan dilupakan... so, to keep from losing faith, aku perpegang pada kata-kata Nurul: selagi nama kita tersebut di dalam doa masing-masing, insyaallah kita tidak akan pernah lupa satu sama lain.

So, Cik Ann, this is the end... di sini chapter undergrad kita berakhir; Cerita Gombak, cerita Kuantan, cerita makan dan cerita hutan. Kita tutup buku dan labuhkan tirai.

Tapi.. begitu yang mula perlu berakhir, sama jugalah yang berakhir perlu bermula lagi. Turn the page and write a new script, with new characters and scenery. Nanti, somewhere along the line, akan terselit nama kita semua satu per satu, dengan identiti dan peranan yang baru dalam hidup satu sama lain.

Inilah cara kita move on. Not by letting go, but by accepting the fact that our presence in each other's lives is for always, whether we like it or not...!

6 comments:

izra said...

K.Opie,saya sgt2 terkesan dgn kata2 akak ni.
Lps convo,I keep on replaying muka kawan2 yang sgt2 saya sayangi,their expressions,gestures,what we have talked about masa convo tu sbb saya takut saya terlupa...Takutnya kalau2 saya terlupa....Oh no, my eyes are brimming with tears now...

And K.Opie, thank you for this wonderful friendship. Thank you for always being by my side,you've seen the worst of me,haven't you?Love you lots!

lyana sidek said...

kak opie! saya dah nangis baca entry ni~ sayang sangat kat korang semua~ huhu. xleh nak menulis dah~ sedih2~

Opie said...

@ Mun

Haish, my writing seems to have a very sad effect on people.. I don't wish it to be so!

Anyway.. Kalau Mun rasa thankful, akak lagi la thankful, kali infinity... Kita semua ada banyak faults. Tapi dah sampai tahap ni akak rasa kita dah boleh terima and overlook kelemahan each other and say, "hey, I luv you anyway!" (^.^)v

@ Nurul

Lain kali akak nak tulis entry yang anak buat nurul gelak tak habis2 XD sebab akak taknak nurul nangis..

Yup, akak pun sayang semua tahap cipan.. hope we can see each other again sometime very soon.. Luv u nurul! ^.^

Shana said...

Huuuaaaahhh!!! Sedih, sedih. Miss you guys so much. Hr tu jumpa isma sblm dia fly, sedih giler tahap babun. Rasa cam dh nk nangis. Huhu.. Tp sbb isma cool, kena control macho gak. Masa dpt msg isma semlm pun dh sedih giler tahap babun. Pastu fkr psl kwn2 semua. Huuuaaaahhhh!!! :(

Miss you guys loads! :)

Opie said...

Shana! welkam...

Huaaaaaa!!!! Isma fly malam semalam akak langsung tak ingat.. cipan betul n rasa terkilan tak dapat say goodbye..

Ishk2 T.T Dah la msg dier pun tak dpt. Semua gara2 tepon akak yang kuno ni.. Isma, jangan lupa kat kitaorang! Selamat menyambut Bulan Ramadhan.. Mesti best giler puasa kat UK.

p/s: Arshana, babun tu pun monyet tau... =p

Anonymous said...

arshana, kamu sedih secara fake....
kamu heartless kan??

hahahah