Thursday 22 April 2010

Hm..

Projek DNA barcoding baru saja selesai. Part of my Masters is now complete. Aku ditawarkan oleh USM dan FRIM untuk bertukar terus ke PhD, satu peluang yang buat masa ini masih lagi aku pertimbangkan. Jujurnya, aku ingin menyambung pelajaran ke luar negara, sebab aku lebih senang dengan sistemnya. Cumanya, aku tak tahu kalau akan diberi peluang belajar overseas pun, dan tawaran FRIM dan USM tak lah sampai bila-bila.

Recently aku upset. Dengan adik bongsu, aku cerita macam-macam. Dia setuju dengan pendapat aku, simpati dengan nasib aku. kami satu geng. Tapi, dalam diam aku tahu, mungkin aku berkelakuan seperti anak-anak. Lalu, aku buka cerita pada mama. Harapkan respons sama yang diberikan adik.

Malangnya - atau mujurnya, depending on how you see this - mama berikan pendapat berlainan. Pendapat yang walau tak mahu aku dengar, adalah sesuatu yang harus aku terima.

Kawan tu kawan. Tapi sampai satu masa, tongkat persahabatan tu kita kena tinggalkan, sebab dalam hidup, kita mesti nak berjalan sendiri.

Aku realize, sejak kebelakangan ni, banyak perkara aku simpan dalam hati. Makin dewasa, aku rasa makin banyak benda yang tak dapat aku luahkan. Bukan sebab aku tak mampu, tapi mungkin sebab aku sedar aku tak berhak.

Aku juga sedar selama ini aku banyak buat keputusan dengan mementingkan orang di sekeliling aku. Aku tak buat keputusan untuk diri sendiri. Aku tak tahu sama ada ini satu petanda bahawa aku seorang yang bertimbang rasa, ataupun sebenarnya seorang pengecut yang takut untuk mengambil langkah sendiri. Walhal, ramai di sekeliling aku buat keputusan yang tak langsung mengambil kira tentang aku. Tak mati pun.

Tapi, bila difikirkan secara rasional, kenapa pulak aku harus diambil kira? Di dalam gambaran besar hidup, adakah aku begitu penting? I guess when you live surrounded by family all your life, you can't help but make decisions based on what's important to the family unit. Because you're important to the family, and they're important to you.

Aku rasa, aku harus pecahkan kitaran ketergantungan ni. For once, aku nak rasa jadi orang yang pentingkan diri. Bak kata Pura, jual ikan.. ^^

5 comments:

Kecikjer said...

woman,

I'm liking those current bad habits ^_~

Though i think a bit of YJ should be there sumwhere *wink2* heheh

Hang in there onna!

Shana said...

Coincidence!! I was just thinking about something similar, about how some decisions are made because of family members.

It's our life! Roar!!

Mari kita jual ikan!!

Nurhidayati Abd Aziz said...

On the contrary, I always feel like I'm being more selfish than I should.

Anything you want to talk with me about? :)

PS. See you on Sunday!

Ann said...

akak ingat lagi tak sy pernah tanya
"knapa akak baik sgt pd orang?"
akak balas
"sbb akak pilih jadik lilin"

to b frank, i dun really like it coz u're always concerning others more than urself.

i'm a selfish person and i dun really feel bad bout it at all. we're living in a selfish world. wait..wait..what is happening to me?argghh

no more lilin please.akak bole pilih jadik lain. lampu kalimantang contohnya.bole di'switch on and off' depends on the situation.right?

yeah..dun worry bout the electric bil too much as long as u're unhurt. lagipun cahaya lilin tak tahan lama kan?~

Opie said...

Guys,
thanks for all the support! ^^

@Pura
Ah yeah, I didn't include YJ cuz I think I'm just too old to be an outright fan.. (=_=) undercover dah la.. XD

@Shana,
Kan? tapi yang peliknya, punya kemaruk nak jual ikan, in the end tetap jadi lapik pintu gak.. XD

@Ati
I've wanted to be you sometimes.. selfishness is a gift, I think! ^^ There's a lot to talk about, but we're never near enough, or alone, for us to properly discuss them.. :(

@Ann
Ah, you bring up a good point: I think I'm this way because we live in a selfish world! ^^

Hidup kita ni kan berpasangan.. Untuk pentingkan diri, mesti ada orang yang kena mengalah pada kita, tak ke? Kalau tak, takde la selfish namanya.. ^^

And I've realized something about myself:

Being hurt isn't a problem.

Sure, I may complain about it (hey, I have every right to complain!), but at the end of the day, I found out I can handle people hurting me.

I said this to someone once, long before I realized it's true:

If you're my friend, then there is nothing in this world you could do to me that could possibly make me hate you.

But what I cannot handle is consciously hurting other people.

That is why, no matter how much i don't want to do something and I even get angry about it, you'll see me end up doing it anyway, for the sake of seeing someone happy.. XD

Am I messed up or what, people??