Monday 19 January 2009

Dance


I hope you never lose your sense of wonder
You get your fill to eat, but always keep that hunger
May you never take one single breath for granted
God forbid love should ever leave you empty handed


I hope you still feel small when you stand beside the ocean
Whenever one door closes, I hope one more opens
Promise me that you'll give faith a fighting chance
And when you get the choice to sit it out, or dance
I hope you dance


I hope you never fear those mountains in the distance
Never settle for the path of least resistance
Living might mean taking chances, but they're worth taking 
Loving might be a mistake, but it's worth making


Don't let some hell-bent heart leave you bitter
When you come close to selling out, reconsider
Give the heavens above more than just a passing glance
And when you get the choice to sit it out, or dance
I hope you dance


Time is a real and constant motion
always rolling us along 
No one wants to look back on their youth and wonder
where those years have gone..


I hope you DANCE.

_____________________________________________


Seraya membaca blog seorang adik, aku makin kaget; Bicara Zion, peranan Muslim, serta konsep Islam yang keliru di mata sesetengah penganutnya sendiri.. Gambaran dia aku kira cukup sebati dengan perasaan amarah Ummah disaat ini, dan secara amnya aku mengerti. Namun, hati aku entah kenapa tak semudah itu turut setuju dengan semua hujah dan contoh yang diberikan. Aku cuba memujuk diri: Ah, kamu macam itu sebab kamu lilin.. 

Tapi jelas, kali ini aku terasa..

Aku ingin sekali menghuraikan untuk kamu, yang pasti sekarang sudah mula berfikir yang bukan-bukan. Tapi sayang, tak ada ayat tepat yang dapat aku susun sebagai penjelasan; ayat yang sekaligus tidak akan menyinggung perasaan orang lain. Hakikatnya, manusia itu berfikir, merasa, dan meneruskan hidup atas pengalaman sendiri, dan pengalaman aku sudah banyak membawa aku berdepan dengan isu-isu yang diketengahkan. 

Selalunya, bila aku keliru aku akan bertanya. And at this moment, ini soalannya:
  1. Pernahkah kamu hidup rukun dengan seorang Yahud?
  2. Pernah kamu berkongsi derita seorang saudara seagama yang keliru dan tercari-cari akan pertaliannya dengan Tuhan?
  3. Adakah matlamat itu menghalalkan cara?
  4. Adakah kita sebagai manusia hanya terbagi kepada yang salah dan yang benar?
  5. Apakah peranan kamu dalam semuanya? Apakah pula peranan kita?
Kamu jangan keliru. Aku tidak menyokong keganasan ke atas Palestin, atau berpalingnya seorang Muslim terhadap Islam. TIDAK SAMA SEKALI. 

Cuma, aku punya pengalaman yang banyak mengajar aku kalau agama dan perkauman itu bukanlah soal cetek dan picisan; cebisan info yang boleh dikongsi dan dijadikan platform untuk mencari pandangan selari. Pada aku, bukan itu caranya untuk menang dan tentu saja bukan itu caranya untuk bersatu.   

Bak kata Dr. Adi Setia: You can be majority, but that doesn't necessarily make you right.






Postcript: kepada seorang adik, aku tak bermaksud apa-apa. Kamu tahu aku sayang kamu.. 

6 comments:

Nurhidayati Abd Aziz said...

Kak Sofie,

I know you don't want me to get started on this, :p

Anyway, my laptop rosak. I've been online at uni most of the time these days, and sadly, they don't have YM.

I'll be off to camping with Uncle Greg for a week starting Thursday, when I come back, and hopefully when my laptop is alright again, I have a project to share with you. :p

Cheers!

Opie said...

@ Ati

Hello!

Hm, I dunno. I seem to always have this sinking feeling every time I write out something like this. Like I wasn't supposed to touch the subject somehow..

Well no matter.. damage already done! ^^

You're going camping!? aww, wished I could go camping.. it's been a while.. what's the project???

Come home soon!

Nurhidayati Abd Aziz said...

Kak Sofie, updatelah!

:P

Isma Yanti said...

kak opi!

Happy birthday!!!!!!

FaZiLa said...

wah..ingat kata2 dr adi setia yer..peberet lecturer tuh :)


nway..elloooo kak opiee..:)
add la mclaa gk ekk..hihi

Opie said...

eh, mesti la ingat.. ;p peberet lecturer gak tuh!

Welkam Mc laa! first tym cni ek.. TQ for coming! nnt akak add..