Monday 10 November 2008

Dua tiga minggu ni aku ditenggelami kerja. Lantaran tugasan dan tanggungjawab family, tak terluang masa untuk menulis. Sebab tu aku sangat kagum dengan kawan-kawan yang boleh update blog everyday or every other day, siap dengan topik-topik dan penulisan bernas, kelakar, etc. Syabas kepada anda semua!

Maaf ya kawan-kawan. Saat ni aku hanya sempat habiskan tag. More will come later on. Enjoy! ^^     

1. Aku suka nature.

Da explain..

2. Aku suka kucing.

Pun da explain.. 

3. Aku kakak

Tanya la kepada sesiapa pun yang kenal aku. 999 dari 1000, jawapannya ialah "Kak Sofie."

4. I'm reasonable

Ada orang pernah tanya: "kenapa Kak Sofie suka jadi lilin?" Sebenarnya, aku tak sengaja. Aku cuma play by certain rules.. Kalau kamu ikut prinsip di bawah, kamu pun akan jadi lilin juga: 

1. Neutrality; always take the middle path. Bila kita ambil jalan tengah, orang akan susah sikit nak rasa tak puas hati dengan kita.

2. Always put yourself in other people's shoes. Rasanya yang ini dah cukup jelas. 

3. Treat others as you would like to be treated. Kalau kita nakkan sesuatu, tentunya orang lain pun nak juga. Kalau kita tak suka, chances are orang lain pun tak suka juga.

4. Turn the other cheek. Susah nak explain ungkapan ni, tapi maksudnya senang saja: hati kita sakit tak bermaksud kita pun kena sakitkan hatinya..  

Namun hakikatnya, manusia a.k.a aku tak lari dari menjadi seorang yang judgmental. So aku kena selalu ingatkan diri: I don't know what they have been through. Bila kita ingat ini, insyaallah kita akan fokus kepada perkara baik-baik saja dan terima kawan-kawan seadanya.

5. Aku hopeless romantic

Ah, mungkin kamu kata, "la, semua perempuan pun macam tu apa!"

Truth is, it doesn't take a lot to impress me. Simple things like flowers and candy is enough to win me over. Heck, just jumping out of nowhere saying "HI!" would've completely made my day! For me, it's the little things. The fact that someone cares enough to spend what little money they have on me or to sit around the corner just to surprise me is something truly amazing. You can call it low maintenance, easy, cheap... I appreciate it all! ^^

6. Tak suka emas.

Mungkin sebab aku ni gelap dan kulit tak cantik, maka emas pun nampak buruk... Tapi aku sangat suka silver dan platinum! ^^

7. I'm gullible

Aku ni senang percaya kat orang. I'm trusting to a fault, and this undying faith usually puts me in a position where I'm easily used or bullied, so much so that for a while my mom labeled me a doormat... (-_-) 

Haish, sekarang ni dah kurang sikit, maklum la dah pandai. Dulu... lembu terbang pun aku percaya..
   
8. Muzik 

Aku ingat lagi masa kecik-kecik menggeledah koleksi piring hitam dan kaset abah. Tak dapat aku bayangkan keseronokan melompat-lompat di atas sofa dengan adik-adik sambil mendengar lagu California Girls dari the Beach Boys. Needless to say, my love for music begins here... 

Sebagai anak seorang forester, hidup aku banyak dipengaruhi nyanyian dan alunan gitar akustik. Dulu abah selalu bawa aku pergi tengok kugiran orang kahwin yang buat band practice di kelab FRIM. Jadinya, aku boleh menyanyi dan bermain piano, flute dan gitar ala kadar. Impian aku? Nak kumpul cukup duit untuk ambil kelas piano atau violin secara formal. Or singing lessons, perhaps? ^^

9. Bahasa

Sama la ceritanya. So far, aku boleh bertutur/menulis/membaca/paham BM, BI, French and Japanese. Aku pernah belajar bahasa Arab dan juga Korea, but the results were less than satisfactory, probably because I'd never really studied them in detail (-_-) Nanti kalau ada rezeki, aku ingin mantapkan lagi peguasaan bahasa ni.  


Haish, sampai sini saja ya. Dah penat perah otak fikir tentang diri sendiri. Nanti kita sambung lagi... 

6 comments:

akuYANGtipikal said...

salam,
i learned some of good deeds.
thank you :D

Opie said...

@ gadisTIPIKAL

Kamu orang baru!! welcome to my humble site..

siapa gadisTIPIKAL yang sebenar ya? because I feel like I know you.. Thank you for the comments, datang la slalu ^.^

Hn, do you have a website? Kita pun mahu belajar =)

Anonymous said...

hahahaha
gadis tipikal ini salah seorang my Constant Readers

Anonymous said...

kak opie, kamu tulis benda yang benar tentang diiri kamu.
saya terharu

Shana said...

Lawak la statement akak psl lembu terbang tu. Saya pun gullible giler. Cam bdk jr kat sini kata ada retak kat dpn blk sy sbb earthquake, saya caye je. Pastu kena gelak. Huhu..

Tp psl emas tu tak tahan. Suka yg lg mahal nmpk. Hahaha! :p

Opie said...

@ Tuan

Hm, harapnya gadisTIPIKAL akan jadi constant readers akak juga.. ^^

Tuan terharu? Kenapa, kita tak sepatutnya tulis benda yang benar ke untuk tag? Mana la tau... akak kan gullible =P


@ Shana

Gullible shana lagi lawak! XD

La, I said I don't like gold... but I never said I was cheap! ~_^